Mata Hari je bezpochyby jeden z nejlepších filmů GG.Po nástupu zvuku a Anně Christie natočila Garbo ještě film Susan Lenox, který byl její snad nejméně oblíbený a jeho kvalita byla skutečně navalná. Mata Hari ovšem odstartovala sérii snímků, které (až na určité výjimky) byly mistrovskými díly a dodnes patří mezi zlatý fond světové kinematografie..
U Maty Hari ovšem zaráží i další skutečnost, a to, že studia MGM a Paramount nasadila proti sobě v témže roce dva tematicky téměř identické snímky. V dubnu 1931 měl premiéru film Dishonored ( X 27) Josefa von Sternberga a na konci roku teprve Mata Hari. Strenbergův film sice k tématu přistupuje s určitým nadhledem, zatímco Fitzmaurice je chvílemi až afektovaný v pokusu o nějakou fatálnost, že jsou scény, kdy si divák připadá jak v grotesce a zjevně to není záměrem.
více o propojení těchto dvou snímků ZDE
Mata Hari, i přesto, že skutečná špiónka se musela nad dějem minimálně pootočit v hrobě, byla dokonale propracovaným způsobem, jak upevnit ikoničnost GG. Bohužel také způsobem, jak ji po zbytek kariéry zaškatulkovat do jednoho obrazu "femme fatale", která trpí pro zakázanou lásku, ta jí nakonec stejně unikne, ale ona je schopna pro takový cit velké (až největší)oběti. Různé modifikace tohoto najdeme v adaptacích Dámy s kaméliemi, Anny Kareniny, v Královně Kristýně..A jako by se zdálo, že Garbo se Matou Hari stala jakýmsi prototypem mučednice. Marlene Dietrichová dosáhla zcela jiného efektu, její postava vždy žila pro život, byla sobecká a dokonale ženská, nikdy se nepoddávala zoufalství a nešla odhodlaně na smrt. Dietrichová byla sex, láska a energie, zatímco Garbo byla romance, ale také určité patetično a chlad.
Mata Hari obsahuje ale několik velmi podmanivých scén, za všechny snad hned úvodní taneční scénu u sochy boha Šivy. Garbo nesnášela tanec, byla vždy ztýraná z natáčení tanečních scén a utíkala před učiteli tance oknem. Přes svůj odpor ovšem měla nepopiratelné pohybové nadání, protože scény v Ženě dvou tváří, Anně Karenině ad. vypadají velmi uvolněně a přirozeně.
Mata Hari nemá se životem holandské špionky vcelku pramálo společného, snad mimo závěrečnou smrt zasřelením. Oproti X 27 ovšem necítíme tak silné politické zaujetí filmu a žánrově se Fitzmaurice snaží dosáhnout romance, ne životopisného snímku nebo dokonce špionážního dramatu. Diváku vůbec nejde o to, co vlastně Mata Hari dělá za profesi, protože jako špiónka by v tomto podání neměla velkou šanci na přežití, a zaměřuje se plně na vztah Novarro- Garbo.
Ramon Novarro (Mexičan a bratrancec herečky Dolores del Rio) nevypadal ani za mák rusky, ale to bylo zřejmě jedno.Zato Lionel Barrymore v roli generála Shubina podává skvělý výkon a oproti Novarrovi je jeho postava velmi propracovaná. Dalším hereckým kolegou, se kterým se Garbo setkala v mnoha svých filmech byl Lewis Stone. Ten jí provázel v mnoha filmech od Divokých orchidejí většinou v roli starších manželů, mentorů, světaznalých přátel, rádců ap.
 
 
 
 
0 komentářů:
Okomentovat